Det händer allt oftare: De stora bjässarna Ica, Coop och Axfood utnyttjar sina muskler för att pressa marknadsledare som vill ha alltför mycket betalt för sina varor. Det har hänt många, till exempel Kellogg’s, Coca-Cola och Scan, för att nämna några.
Den här taktiken börjar bli vardagsmat och har nu även drabbat Findus klassiska marmelad. Sedan oktober 2008 finns inte marmeladen att köpa hos Ica, vilket fått mängder av kunder att kontakta Findus.
Findus försäljning har påverkats såpass mycket att man nu tvingas gå ut till pressen. Ett pressmeddelande med rubriken “Visst finns Findus marmelad kvar på marknaden!” skickades under måndagen ut, och där slår man fast att ryktet om marmeladens död är betydligt överdrivet.
På Ica finns den dock inte, och kunder som är sugna på Findusmarmelad måste således ta sig till någon av konkurrenterna.
För Findus är avbräcket troligen mycket kännbart, då marmeladen var en toppsäljare i sin kategori. Samtidigt är det sannolikt inte en produkt som konsumenterna byter butik för, och därmed har Ica uppnått sitt syfte: man har satt Findus på plats, och som bonus kan man sannolikt öka försäljning av marmelad under Icas eget märke.
Det är en jävla utpressning är vad det är!!
Jag är på min ica-affär som en blodigel när de plockar bort grejer och inte kan säga varför. Tll slut kryper det fram att ja jo det är ju ica centralt dårå. Puckon. Till slut sitter de där med skägget i brevlådan, har skjutit sig själva i foten, ja allt sånt.
Jessikas senaste bloggpost..En knäpp knapp
Alltså om jag fattar det rätt Ica har sett till så vi har fått en sämre produkt….hmmm super bra Ica. Tack för det.
Det gör detsamma om en affär inte tar in en vara, är man kund och vill ha den varan så går man dit man vet att de säljer varan. Själv handlar jag i fyra olika affärer för att få de produkter jag vill ha. Tror inte Findus behöver bekymra sig över att en gammal trogen kund slutar att köpa en vara som de tycker om ändå fast det innebär att kunden måste gå till en annan affär än ICA. Det kan kosta ICA att som i mitt fall när jag går till den affären som har det jag vill ha så slinker det med fler saker från den affären när jag ändå är där, så ICA kanske biter sig i tummen med sitt sätta att vara.
Det är samma förhållande med MILLS kaviar, en utsökt kaviar. ICA köpte Mills för att kunna sälja mer av sin egen rosa skokräm. Det är väl bara att konstatera att vi alla är en påse pengar, stor eller liten. En gång i tiden var man respekterad som kund, nu är man en påse pengar, stor eller liten!