Den stora kaffebluffen

Det där var en riktig kvällstidningsrubrik, eller hur?

Och jag kör vidare på det spåret genom att servera en ganska fisljummen nyhet, som dessutom inte inträffat än. Så att du ska känna dig lite blåst på konfekten – precis sådär som man oftast gör när man girigt klickar den där fläskiga rubriken som handlar om sex, våld, tragik och pengar. Oftast i en och samma nyhet. Enligt rubriken.

I mitt fall handlar nyheten om att Gevalia höjer sina priser i sommar. Fast på ett lite lurigt sätt, nämligen genom att man stoppar mindre kaffe i paketet. 450 gram istället för ett halvkilo. Och det gäller bara vissa sorter (som till exempel Milea på bilden intill).

Men ändå – lita på att det kommer att rasas. Undrar om det finns något som gör folk så förbannade som när kaffet blir dyrare?

Roligast i hela historien är dock – in my humble opinion – att Kraft, som tillverkar Gevalia, skyller ifrån sig lite försåtligt. De säger nämligen att idén kom från handeln, som helst vill kunna fortsätta med erbjudanden av typen “tre paket för 59 kr” utan att behöva krångla om vilka sorter som ingår och inte.

Jag betvivlar inte en sekund att det är sant. Det känns bara lite löjligt att skylla ifrån sig.

Dela:
  • Print
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • Diigo
  • email
  • LinkedIn

One thought on “Den stora kaffebluffen”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *