MER fel än rätt

En av dagens arbetsuppgifter blir att plita ihop en liten artikel om MER, Marknadsetiska Rådets, senaste utlåtanden om sex olika reklamkampanjer som anmälts. Jag intresserar mig specifikt för OLW:s reklam med den trebente mannen, som du kanske sett i TV. 

Redan igår eftermiddag, när jag snabbskummade MER:s beslut, hajade jag till. För det är inte nog med att MER klandrar OLW:s reklam, de ger sig även på att recensera den. Och recensionen är inte nådig. Jag citerar: 

“…typexempel på sådan dålig smak och undermålig reklam som riskerar att undergräva allmänhetens förtroende för reklam och marknadsföring.”

Shit, Gun-Britt. Ord och inga visor, liksom. 

Och visst kan jag hålla med. Kampanjen är bland det uslaste jag sett på länge. Och att jag skriver det i min blogg är ganska naturligt, eftersom jag tycker det. Det är helt rätt forum. Men att MER levererar en sån käftsmäll i sitt uttalande, är inte OK. Det är helt fel forum, och det är fler än jag som tycker så. Vi har gott om smakpoliser i det här landet – jag är kanske en – men det är just därför som instanser som MER behövs. För att bedöma objektivt om reklamen överskrider de etiska gränser som finns föreskrivna i ICCC:s grundregler för reklam och marknadskommunikation. 

Det är, för att travestera MER:s eget uttalande, ett typexempel på ett uttalande som riskerar att undergräva allmänhetens förtroende för MER.

Dela:
  • Print
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • Diigo
  • email
  • LinkedIn

8 thoughts on “MER fel än rätt”

  1. Delicato har ju fått spö av Livsmedelsverket över en annons där de har använt en tårta och ett överkryssat nyckelhålsmärke. Livsmedelsverket – finns det något mer humörlöst i den här delen av världen? – deklarerade att så får det inte vara.
    Delicato drog in annonsen och ska skicka tårta till Licsmedelsverket.
    Jag älskar delicatos annonser av typen hundra procent fria från fullkorn. De är hur smarta som helst, plus roliga.

    Jessikas senaste bloggpost..Crimemedicime.com

  2. Rätta mig om jag har fel men är inte själva poängen med alla dessa etiska råd (känner iofs bara till erk och mer) att de skall vara just smakpoliser?
    Roade mig med att läsa några av deras uttalanden och genomgående präglas de just av detta – smakpoliser som yttrar sig huruvida jag är kränkt eller inte.
    Håller med om att det är knäppt!

  3. Jessika: I fallet med Delicato har jag en viss förståelse, eftersom det egentligen handlade om ett rent varumärkesintrång. Men visst kunde man sett mellan fingrarna med det, absolut.

    M: De har ett ganska tydligt regelverk att följa, och det handlar ju om att granska huruvida strider mot dessa regler. Visserligen är etik alltid lite vagt, men det innebär inte att man kan börja fälla omdömen om ifall reklamen är dålig eller inte.

  4. Jovisst Stellan, om Delicato. Det var väl inte direkt varumärkesintrånget de verkade oroa sig för mest utan att Delicato inte är att betrakta som en vara som man nyckelhålsmärker. Nämen det menar du inte?????!!!?!??!
    Livsmedelsverket är bland den knäppaste myndigheten i det här landet. De kränger råd om mat och kosthållning som inte har någon som helst vetenskapligt råd. Det är mest fråga om en bunt gissningar eller vedertagna tyckanden.
    Delicato tog det med god attityd tycker jag. Drog in annonsen och så well, det var ett övertramp. Tårta till livsmedelsverket (nyckelhålsmärkt, bite me 😉 ) . Det var och är mer humör än vad Livsmedelsverket kommer att uppvisa under de närmaste hundra åren.

    Jessikas senaste bloggpost..Tear It Up Again

  5. Jessica: Jag vill påstå att Livsmedelsverket är precis tvärt emot vad du säger. Man gissar inte och man följer inte heller “vedertagna tyckanden” vilker gör att dom anses tröga. Sen har dom kanske inte rätt alla gånger, men om dom skulle ge sig på varje modenyck inom nutrition och kost så skulle vi få nya kostråd en gång i månaden.
    Anledningen till att dom gav sig på Delicato är ganska enkel, dom vill göra nyckelhålet till ett respekterat varumärke som verkligen står för något. Man har troligtvis valt en nolltolerans mot intrång så att varumärket inte ska försvagas. Deras jurist var nog väldigt medveten om hur reaktionen skulle bli, men var ska han dra gränsen?

  6. Delicatoreklamen är rolig. Den kommer jag att minnas ett tag framöver.

    Angående chipsreklamen med trebenta män: Jag fattar den helt enkelt inte: Ska den vara rolig? Träffande? Jag blir enbart störd på den. Den och den där jäääävla räkostbebisen som jag skämms så innerligt för, skäms över att folk faktiskt gillar den. Nackskott.

  7. nackskott till mig för den skämmiga felstavningen med 🙁

    Är inte nyckelhålsmärkningen redan ett ganska stakrt märke i sig då, eftersom Delicato kan använda det på ett så effektivt sätt i sin reklam. “Garanterat inte nyckelhålsmärkt” fattar ju till å med småbarn.

  8. Jag älskar räkostbebisen. Tyvärr. Och så sent som i förrgår, frågade min dotter helt apropå: “Pappa, kan vi inte titta på den där roliga bebisen på din dator.
    Jag vill ju inte att du ska skämmas för min skull, men… It’s a fact.
    Skönt att vi är ense om den trebente mannen, i alla fall. 😉

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *