Lika bra att vänja sig

Du har knappast missat det. Jag har skrivit om det flera gånger: kedjorna som helt sonika plockar bort vissa produkter om man inte kan enas om priset med leverantören. Senast gällde det Scan, som inte kunde komma överens med Coop. Dessförinnan var det Felix ketchup, och Kellogg’s Cornflakes, Coca-Cola och fler med dem. 

Jag har funderat en del på detta, och undrar om det egentligen är lagligt att göra på det där sättet. Det finns ju något som kallas missbruk av dominerande ställning, och det känns som om det är exakt det som Ica, Coop och Axfood sysslar med i detta fallet. 

Nu är jag ingen jurist, men jag vet ju att det finns företag som stämts för liknande saker, exempelvis klädföretaget Levi’s som under sin storhetstid vägrade leverera till de butiker som sålde 501:orna för billigt. 

Nåväl, nu undrar du varför inte Scan, Kellogg’s eller Coca-Cola stämmer Ica och de andra när de bråkar på detta sätt? See you in court, sen är saken klar, liksom. 

Men så fungerar det förstås inte. Den som lever på att sälja frukostflingor till svenska folket KAN inte dra Ica inför domstol. För Ica sitter på halva marknaden, och ingen försäljningschef – hur kaxig hon eller han än är – kan förmå sig att göra detta. Coop och Axfood står för ungefär en femtedel vardera, det känns inte heller så fiffigt. 

Försäljningschefen tröstar sig istället med att kunden kommer tillbaka, för det gör den alltid. I det långa loppet måste det finnas riktig Coca-Cola i butiken, att bara erbjuda kunderna Eldorado-läsk duger inte. 

Personligen tycker jag att det här fenomenet är ett tydligt tecken på att den svenska dagligvarumarknaden inte fungerar optimalt. Vi har ett urstarkt oligopl med tre-fyra stora företag som kontrollerar hela marknaden, och de kan genom avlistningen (så kallas den här åtgärden på bransch-lingo) tvinga de flesta leverantörer på knä. Hade det varit bättre konkurrens och fler kedjor på marknaden, hade det sett annorlunda ut. 

Men det händer ju saker, och under nästa år kanske det händer något väldigt spännande. Fast det ska jag inte skriva om nu – vill du veta mer om det får du komma tillbaka…

Dela:
  • Print
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • Diigo
  • email
  • LinkedIn

2 thoughts on “Lika bra att vänja sig”

  1. Metoden strider mot eu-rätten. Priskontroll är att ge ett företag fördelar över ett annat och priskarteller är förbjudna. Prissättningen är förbehållen marknadskrafter.
    ica och coca-cola är överens nu tydligen. coca-cola på pall finns igen.
    Under alltsammans fanns coca-cola på willys tio minuter bort. Coca-colan på willys är dessutom billigare än på ica (2 kr på 1 1/2 liter).

    Jessikas senaste bloggpost..Ett tänt ljus

  2. Undra om det är det som håller på att hända med f-müslin hemma i vår CoopForum. Från att ha varit dominerande på müslihyllan har de nu bara några små platser längst ner och dessutom var det extrapris sist.

    Sonen kommer att svälta ihjäl om f-müslis papayavariant slutar säljas.

    Ett annat fenomen som jag retar mig på är styckad kyckling. Man ska ha TUR om man hittar en hel kyckling. Jag vill helst köpa hel. Dels är den billigare och så vet man vilka delar man får. Stinakycklingen kan ju innehålla vilka delar som helst.

    cecilia ns senaste bloggpost..Frågelåda

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *