Far åt pipsvängen

Blev just uppringd av en säljare från Eniro. Jag kunde se henne framför mig nästan, i gula kläder och med en liten luva på huvudet. 

“Vi vet var!”

Nä, det sa hon aldrig. Däremot berättade hon att det numera kostar 595 kronor att överhuvudtaget finnas med i Eniros kataloger och databas på nätet. Det är visserligen inte mycket pengar. Men för att finnas med i en telefonkatalog som ingen vill ha och ingen läser, eller på en rörig sajt där man inget hittar, så är det ren och skär stöld. Jag tackade nej, som en ren principsak. 

Säljaren var mycket duktig, pedagogisk, tålmodig och svarade artigt på alla mina frågor. Själv försökte jag, på ett så trevligt sätt jag kunde, förklara att det är uteslutet för mig att betala för att finnas med hos Eniro, eftersom jag vet att ingen av mina abonnenter letat upp mig den vägen. 

Men allvarligt talat: detta måste vara det största strategiska misstaget i Eniros historia. Jag har inget emot att betala för saker på nätet – tvärtom, jag lever ju på att ta betalt för saker på nätet! Men Eniro marknadsför sig som en söktjänst. Supersök, till och med. Att ta betalt av de som vill finnas med där,och därmed begränsa indexeringen och sökresultaten till de betalningsvilliga, måste vara kommersiellt självmord på längre sikt. 

Hitta.se har kört om Eniro för länge sedan, och Eniros 595 kronor är förmodligen det som permanent placerar bolaget under nedflyttningsstrecket. 

Tack för ordet, kamrater.

Dela:
  • Print
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • Diigo
  • email
  • LinkedIn

12 thoughts on “Far åt pipsvängen”

  1. Jag måste säga att den här tjejen som jag talade med, var en utmärkt säljare. Fick nästan lust att anställa henne. Hon kan ju inte hjälpa att ledningen har tagit ett fatalt beslut.

    Din Del har aldrig varit statlig, faktiskt. Jag tror det var typ Företagarnas Riksorganisation eller nåt sånt som startade den för att konkurrera med Telia. Sen sålde de till TDC, före detta Tele Danmark – alltså Danmarks gamla telemonopol, som nu är privat. Ja jösses. Sladderkatalogen, du!

  2. gissa varför jag slutade på eniro. har mkt att säga om det bolaget….

    har dock för mig att Din Del är ett dotterbolag till eniro.

  3. Jag har en jättebra affärsidé. Alla i hela Sverige får telefon (landlinje) till en låg kostnad och är då med i en telefonkatalog på papper och en på nätet. Bolaget är statligt och kan t ex heta Televerket, och ingen betalar mer än 500:- för ett abonnemang, om den så bor på Kebnekaises topp.

    Är det inte smart?

    abs senaste bloggpost..Silberskys förlorade taktkänsla.

  4. Nu är det företagskatalogen Emfas som Eniro försöker lura på småföretagarna. Emfas ges ut av Din Del, som numera är en del av Enirokoncernen.
    “De företagare som har kontaktat SvD är alla upprörda över att Eniros företagstjänst Emfas skickar ut bekräftelser på kataloguppgifter de inte har beställt. De som inte protesterar inom tio dagar har enligt Emfas ingått ett avtal.”
    http://www.e24.se/branscher/ittelekom/artikel_369823.e24

  5. Bojkotta Eniro. Ett av Sveriges största blufföretag. Vi har blivit lurade säkert 10 gånger och har gett upp hoppet om bättring. Känns som deras produkt helt har gått ur tiden. Vem hittar en i telefonkatalogen?

  6. Efter tidigare problem med Eniros oseriösa säljtaktik valde vi att inte vara med 2008. För att straffa oss tog dom då bort vårt företag helt även grunduppgifterna. Ok, vi hade ju inte betalt så det var inte mycket att säga om det. I år tog jag efter stor tvekan kontakt för jag tyckte ändå att vi borde vara med. Att inte finnas alls kan ge en oseriös bild mot kunder. Jag blev kontaktad av en trevlig säljare som erbjöd ett startpaket Web för 4995,-. Jag tyckte det lät rimligt och fick efter några dagar en bekräftelse. Efter ytterligare en dag fick jag en bekräftelse till, denna gång på 1995,- på införande i katalogen. Helt oseriöst! Allt har beivrats per fax men deras bekräftelser fortsätter komma…

    Säljaren ringer efter en vecka och undrar varför jag tackat nej till erbjudandet. Han är helt oförstående till varför dom på katalog avdelningen skickat en bekräftelse på något jag inte beställt. Så skall det inte gå till enligt honom. Det är uppenbart ett trick som Eniro kör med. Man skickar ut flera “bekräftelser” på snarlika tjänster och hoppas att det missas.

    Sedan dess har det fortsatt att komma olika bekräftelser på tjänster vi inte beställt och ringt säljare från Emfas och försökt samma trick.

    Bland aktieägarna hittar man våra kära bankers fonder:
    Swedbank fonder, SEB fonder, Nordea fonder, SHB fonder

    Där ligger våra pensionspengar säkert…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *