Probably the worst marketing campaign in the world (uppdat.)

Du kanske har läst om det förut, men jag känner ändå på något sätt att det är min plikt att plita några rader om Carlsbergs fiaskobetonade jättesatsning i Storbritannien nyligen. Det handlar trots allt om saker som ligger mig ganska varmt om hjärtat, även om Carlsberg inte är mitt favoritöl, och Liverpool inte mitt favoritlag. 

Eftersom Carlsberg är huvudsponsor för storklubben Liverpool, var denna stad en naturlig plats att sjösätta kampanjen. Erbjudandet var generöst: vi bjuder på en pint innan nästa hemmamatch. 

Carlsberg gjorde bara ett misstag. Men det var ack så fatalt: den lilla kupongen, som berättigade till gratis-pinten, publicerades i tabloidtidningen The Sun. 

The Sun är alla Liverpoolfans största hatobjekt. Sedan den så kallade Hillsborough-katastrofen 1989, då 96 Liverpoolanhängare miste livet, är tidningen föremål för en omfattande bojkott i Liverpool. Efter nästan 20 år sitter hatet fortfarande djupt, efter att The Sun publicerat uppgifter om att Liverpoolfans bland annat stulit pengar och värdesaker från sina döda supporterkamrater. 

Liverpools dåvarande tränare, gamle fotbollsproffset och landslagsmannen Kenny Dalgliesh, tillfrågades av The Sun om vad man borde göra för att komma på rätt fot med the Liverpuddlians, som folket i Liverpool kallas. Svaret blev kort och kärnfullt: 

“Say you lied about Hillsborough.”

Men det kunde man inte förmå sig till, och jag tror det dröjde ända till 2004 innan man publicerade en ursäkt. För sent, för lite, och kanske blev det bara salt i gamla halvläkta sår. The Sun är fortfarande rökta i Liverpool. 

Nu har Carlsberg rivit upp såren igen. Liverpools fans är rasande, och lovar att aldrig mera dricka ölet. 

Carlsbergs jippo blev en stänkare i krysset.

Fjärde maskan från vänster – i eget mål.

=========================

Uppdatering: André undrar över Hillsborough-katastrofen, den kan man läsa om här

Dela:
  • Print
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • Diigo
  • email
  • LinkedIn

3 thoughts on “Probably the worst marketing campaign in the world (uppdat.)”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *