Sitter just och skriver en liten blänkare om en ny produkt som snart kommer i svenska butiker. Ölandsföretaget Guldfågeln lanserar Tunnskivad Kycklingfilé, det vill säga tunna skivor av kycklingbröst, skurna “på längden.”
Tunna skivor innebär förresten i detta sammanhang att ett kycklingbröst skärs på längden i fyra skivor. Inte lövtunt, således.
Guldfågeln tar i från tårna när man presenterar den nya produkten, som man kallar både “sensationell” och “Årets matnyhet.” Om det stämmer ska jag låta vara osagt. Men att skära kycklingbröst på detta sätt med kniv är riktigt svårt, nästan omöjligt. Guldfågeln har lånat teknik från fiskindustrin för att kunna göra det industriellt.
Men det jag egentligen tänkte skriva om var en recepttävling som företaget drar igång i samband med lanseringen. Bland priserna finns middagar på Leif Mannerströms krog Sjömagasinet, och det är väl ett pris som torde tilltala de flesta. Mannerström är för övrigt inblandad i lanseringen på flera sätt, bland annat genom att han satt ihop en rad recept som är baserade på produkten.
Dags att börja fundera på kycklingrecept, alltså…
Känns lite onödigt att lansera detta? Låt vara att det är svårt att göra själv, men det är ju inte direkt någon ny styckdetalj eller några nya spännande smaker man kan få till enbart med dessa delade filéer…
Det beror ju uppenbarligen på vem man frågar. Guldfågeln hävdar som sagt att detta är lite av en revolution…
Men, känns det logiskt att ge bort en middag på Sjömagasinet – en restaurang med utpräglad fiskinriktning?
xtians senaste bloggpost..Nyttig läsk?