Dagens fjällspaning – brought to you by Televerket

Dagens iakttagelse från Idre Fjäll är ännu ett kommersiellt fenomen. Punk.

När blev punk kommersiellt, undrar du? Det undrar jag med, men Telias svar lyder så här:

“Den är lurvig. Den är rosa. Den är punk. Självhäftande stajling från Telia.”

Det handlar om en rosa fuskpäls-mojäng som man exempelvis kan fästa på sin skidhjälm. Den liknar då mest av allt en slags fjantig tuppkam som Telia uppenbarligen tror kommer att göra en hel generation av unga skidåkare till trogna kunder.

Många av barnen tycker förstås att det är störtcoolt att åka runt med en överkörd fraggel på huvudet. Själv skulle jag hellre bli levande begravd under all snö på Idre Fjäll än att åka runt med en död mupp på skallen. Jag önskar jag kunde hitta en bild, men det går inte. Ni får lita på mig: punk är fult – åtminstone i Telias tappning.

Men Telias rosa reklaminvasion är faktiskt inte enbart töntig. De delar ut Memory till barnen, och stundom kan man mitt i backen beskåda ett annat av företagets tilltag: en gigantisk rosa soffa, prydd med den genialiska devisen “Idre är sofft.”

Säga vad man vill, men snubben som hittade på det måste vara från Jöttebörj.

4 thoughts on “Dagens fjällspaning – brought to you by Televerket”

  1. Nähädu, Stellan, har du sagt A så får du säga B. Det vill säga: i morgon vill vi se en bild av dig med en rosa fjällämmel på huvudet!

  2. Eller, som den också kallades i texten, en överkörd fraggel! *skrattar*
    Hoppas ni har det trevligt mellan döda fragglar, fishermansfriend människor etc.,

  3. Allt sedan radiokanalerna började spela Green Day och kalla det punk har även denna livsstil blivit kommersiell. “Punkare” nuförtiden har mer märkeskläder på sig än modebloggtjejerna och deras föräldrar skryter om sina barns rebelliska tonårsliv inför andra föräldrar. Tragiskt. Punk ska vara äckligt och illaluktande. Inte rosa och fluffigt. Gah! =)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *