Risenta lanserar ett nytt koncept för müsliförsäljning: lösvikt. Skapa din egen müsli genom att välja från 28 olika produkter: hela ekologiska nötter, saftiga torkade frukter och bär i sin hela form, frön och puffar. Müslin kommer att säljas i ett ställ som sköts om av Risentas egen personal.
Kan detta bli det nya svarta på frukostbordet?
Kanske.
Jag tycker idén är lysande, och ska absolut testa om någon av butikerna i byn tillhör den utvalda skaran: först ut är sju butiker i Stockholm, vecka 7-10 får ytterligare 100 butiker testa och under året ska konceptet finnas i 500 butiker, uppger Risenta.
Risenta sticker ut nacken en bit här. Man utlovar färska och fräscha produkter, och det måste man hålla. Annars blir konceptet inte långlivat. En annan osäkerhetsfaktor är konsumentens inneboende nervositet inför lösviktsförsäljning. Tänk om någon snorig dagisunge gått och petat här precis innan jag kom? Eller någon vuxen som…
Ja, ni fattar.
En nöt som hamnar fel så att jag dör…
(köper å andra sidan mycket sällan lösvikt av den anledningen)
Superbra idé! Är man allergisk kan man väl strunta i att handla detta. Det ska väl inte hindra oss andra från att hitta bra och praktiska lösningar.
Jag sa inte att allt ska allergianpassas.
Hursomhelst så tror jag inte att de förpackade produkterna kommer att trängas ut. Valfriheten finns nog kvar, får vi hoppas.
Jag kommer ihåg att konsum körde med en liknande grej, kan det ha varit i slutet av 80-talet, men jag tror att det var små förpackningar??… Jag kommer ihåg att det var dyrt i alla fall!!