Färs-farsen på Ica

Det har diskuterats förr här på bloggen om manuella charkdiskar. Då anförde jag ståndpunkten att jag tycker man klarar sig utan. Inte för att jag ogillar manuella diskar, men ur livsmedelssäkerhetssynpunkt.

Och nu har jag fått vatten på min kvarn. De missförhållanden som SVT:s Uppdrag Granskning avslöjat vid en handfull butiker i Stockholm är precis den typen av problem som uppstår, och som är nästan omöjliga att kontrollera ordentligt, när butikerna själva styckar och maler sitt kött.

Nu ska man förstås inte sätta ett automatiskt likamedtecken mellan chark- och delikatessdiskar, men ändå.

Och varför gör man egentligen såhär? Det kan finnas olika orsaker, men jag skrev om detta i vårt nyhetsbrev igår. Klicka på länken, så kan du läsa.

Den typ av fusk som Uppdrag Granskning avslöjat i Maxi-butikerna i Stockholm är nog inte så ovanligt som man kan tro.

Och orsaken är solklar: prispress och kostnadsjakt driver företag och medarbetare att ta genvägar. Jag har jobbat som journalist i tolv år, varav de senaste tio med livsmedelsindustrin som huvudsakligt bevakningsområde.
Och jag vet inte hur många jag stött på det här.
Det fuskas lite här och lite där. Och ofta rör det sig om helt ofarligt fusk. Kanske är det till och med därför det sker: det skär i hjärtat på en kostnadsmedveten köpman att slänga fullt ätbara produkter.
Icke desto mindre har vi regler som är till för att följas.
Orsaken till att det fuskas är solklar. Det handlar om den ständiga prispressen och kostnadsjakten, som får tillverkare, grossister och handlare att ta genvägar.
Prispressen drivs givetvis i grunden fram av konsumenterna. Men jag anser att kedjorna själva har en del i det hela, då man valt prisfrågan som ett säljargument och en profileringsmetod.
Tänk om någon skulle våga gå mot strömmen och profilera sig ordentligt på kvalitet och säkerhet? Ta betalt för det, och förklara varför för kunderna.

Marknaden finns, det vet alla.

Dela:
  • Print
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • Diigo
  • email
  • LinkedIn

8 thoughts on “Färs-farsen på Ica”

  1. Ja, varför gör man så här?! Snålhet och okunskap kanske? Och varför blir man inte förvånad?
    Jobbade själv i manuell chark/delidisk ett år för väldigt länge sen, typ 20 år sen. Behövde då inte kunna visa upp någon utbildning för att jobba med livsmedel, och gjorde så klart som man blev tillsagd när man var ung. Packade om köttfärs när datumet gått ut, nästa steg var att göra biffar med grillkrydda innan köttfärsen till slut hamnade i säcken. Kotletter och karréskivor kryddades upp till grillskivor efter utgånget datum och nästa steg var att grilla dem på plats och sälja som “smågrillat”. Smörgåsmat med utgånget datum packades om i tråg med nytt datum. Jag var oerhört kritisk till detta, och försökte få till en ändring men inte så lätt att säga emot styckmästaren. Om butikschefen var medveten om detta vet jag ej.
    Jag är fortfarande väldigt kritisk till vissa saker som jag hittar i diskarna, speciellt om man ser att butiken packat själva.
    Detta var ändå i en tid när det slog igenom att man skulle kunna visa upp diplom från vilken gård köttet kom, men någon egenkontroll har jag inget minne av att vi utförde.
    Man hade ju hoppats på att det skulle fungera bättre nu när det är så styrda regler för vad man får göra och inte göra. Jag menar nu måste ju vartenda ställe som sysslar med livsmedel sköta sin egenkontroll, ha kunskap om HACCP och kritiska styrpunkter. Men det är ju tyvärr så att det oftast är pengarna som styr. Men den dag som någon blir matförgiftad önskar kanske butiksägaren att han inte varit fullt så snål.
    Oj, det blev långt och jag vet inte om jag bidrog så mycket i debatten men jag går loss totalt när jag hör sånt här 🙁

  2. Det är jätteintressant med lite inside information, Zelda. Jag tror för det första att det här varierar enormt mellan olika butiker.
    Men de produkter som kommer från Icas, Coops eller Axfoods centrala paketeringsanläggningar är underkastade mycket rigorösa kontroller. Till skillnad från de manuella diskarna.

  3. Ja, jag vet att det varierar väldigt mycket från butik till butik Det finns många bra ställen som aldrig skulle göra så här. Och de “stora” har ju som du säger, väldig kontroll på sig.
    Men det är nog lite så här överlag om man ser över hela livsmedelsbranschen. Det finns alltid ställen som sköter sig och vissa som inte har några som helst skrupler.
    Gemene man vill nog inte riktigt veta vad som förekommer bakom kulisserna på restauranger, bagerier och konditorier heller….;-)

  4. Det “lustiga” i sammanhanget är att ägarna till butiken i Nacka har figurerat i tidningarna som exempel på duktiga ICA handlare som tjänat otroligt mycket pengar på sin butik ICA Maxi i Nacka. Visst, kostnadsjakt och prispress ligger nog bakom köttfusket…eller helt vanlig girighet! Ooops. nu talar Janne om honom!
    Frågan är dock om “Köpra” är så mkt bättre, tyvärr.

    Ang Zelda “bakom kulisserna på restauranger”. En gång i tiden när jag jobbade i domstolsvärlden hade jag en kollega som tidigare arbetat som kock. De historier han berättade från välrespekterade restauranger i Stockholm önskar jag att jag aldrig hört. hans förklaring till snusket är att det är mkt unga killar som jobbar i köken. Det blir lite av lumpenstämning över det hela. förhoppningsvis har det blivit bättre sen hans restaurangkarriär på 80-talet.

  5. Min hustru drog sig just till minnes att hon för många år sedan hörde om hur man gjorde på Scan med utgången leverpastej: plopp ner i korvsmeten!

  6. Men å andra sidan vore det trist om urvalet skulle begränsas till det som finns färdigpackat. Om jag någon gång vill ha en mer ovanlig styckningsdel, eller kanske några märgben att koka buljong på, då får man nog leta länge i disken eftersom efterfrågan inte är stor nog att ha sådana produkter färdigförpackade.

    Jag har ett par affärer dit jag går när jag vill ha manuell service, där jag tycker att kvaliten och färskheten är bra. Jag har i alla fall aldrig upplevt att jag fått sekunda varor, snarare tycker jag att jag oftare hittar färdigpackat kött som nog sett sina bästa dar…

    Det vore verkligen synd om möjligheten att bli servad av kunnig personal försvann. Istället borde alla ställa högre krav på de manuella diskarna. Fråga när köttfärsen maldes eller hur gammalt något är, får du inget trovärdigt svar så klaga.

  7. Ja, efter att ha sett Jannes hetsjakt känner jag mig bara bedrövad. Plockar upp karrén som ramlat på golvet och så tjoff – rätt in i packmaskinen. Vidrigt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *