Märkesfeber

En ny undersökning visar att 73 procent av svenskarna skulle köpa klimatmärkt mat om det fanns sådan i butikerna.

Det tror jag är ren och skär bullshit. Tyvärr.

Det finns redan alldeles för många märken på svenska matvaror. Krav, Rättvisemärkt, trädgrodor, EU-blommor, Sigill, juice-solar och vem vet allt. Ytterst få konsumenter har koll på alla märkningar och vet vad de står för, ännu färre är på det klara med om de ska köpa varan eller inte.

Till och med Krav självt inser detta och säger till tidningen Fri Köpenskap att den verkliga siffran troligen ligger runt 25 procent.

Dela:
  • Print
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • Diigo
  • email
  • LinkedIn

2 thoughts on “Märkesfeber”

  1. Det är väl alltid så där, att svara på en fråga är en sak att handla är något annat. Fast några av de där 73 % (det är ju trots allt ganska många) skulle säkert göra det!

  2. Jag håller med om att det är bullshit. Har haft otaliga diskussioner med kollegor, vänner och annat löst folk där de gärna vill kunna köpa varor som tog hänsyn till djurskydd, miljö och arbetsvillkor. De skulle rent av vara beredda att betala mer för dessa produkter.Anledningen till att de inte gjorde det var tillgängligheten.

    Sedan har jag rabblat upp vilka produkter som finns i deras närbutik och frågat varför de inte köpte dessa varor idag. Ofta beror det på att de inte sett dessa, sedan kollade jag av med dem några veckor senare och ingen hade ändrat sitt konsumtionsmöster nu när de hade ny information om varorna.

    Finns flera exempel i en av min butiker där vissa ekologiska varor funnits till samma eller rent av lägre pris än “vanliga” varor och de ekologiska har inte sålt. Även om de varit av samma märke.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *