När jag var barn köpte jag ofta Marabou-chokladkakor. Fast inte mjölkchoklad utan mörk choklad. Förpackningen såg nästan likadan ut som mjölkchokladen, men var orange istället för gul.
Jag har alltid gillat mörk choklad. Såpass mycket att jag en gång brände ett par hundralappar på supergod årgångschoklad från Valhrona – och gjorde paj på alltihop. Fast den pajen blev lite väl maffig, det måste till och med jag erkänna.
Nu till saken: det sveper en mörk våg genom chokladhyllan. Även i det så kallade mjölkchokladbältet som spänner från Storbritannien via Danmark, Norge och Sverige och över till Finland, ska det numera ätas exklusiv mörk choklad.
Gigantbolaget Kraft, som äger Marabou, är ett av företagen som driver på. Bland annat har man utvecklat serien Premium, som nu blivit till ett gytter av olika produkter i olika förpackningar. De senaste nya produkterna (och då pratar jag inte om någon befintlig produkt i ny förpackning) heter inte bara Premium, utan Premium Spécialités.
Ossj.
Det låter nåt. De två produkterna görs dessutom med en fyllning av hasselnötsnougat, så detta borde vara något extra.
Men det är det inte. Båda varianterna känns faktiskt irriterande ordinära, som något man plockat upp ur en Aladdin-låda. Det är mjölkchoklad med fyllning och mörk choklad med fyllning. Jahapp. När kommer Premium? Och Spécialités?
Det gör de inte, och därmed känns alltihop som en smärre bluff. Särskilt då chokladen är dubbelt så dyr som till exempel en vanlig Marabou-kaka med digestive eller Daim.
Håller med. Det är tråkigt när storproducerande företag försöker sig på exklusivitet när det egentligen inte är deras grej. Ofta kan man genomskåda sånt där genom att läsa på förpackningarna som naturligtvis är vackert designade för att vi ska komma av oss i vår nyfikenhet och köpa med ögat istället.
Som man brukar säga “same shit different name”…
Vad är lyx? Vad är Premium?
När jag var barn, åt vi alltid mat, som min mamma lagade från grunden och utan alla konstigheter som man finner i maten idag. Någonstans idag så verkar det som om att äta naturligt, d v s äta mat utan några som helst tillsatser håller på att bli en lyx eller som man inom dagligvaruhandeln och industrin nu börjar kalla “premium”.
Jag tycker det är djupt beklagligt att man inte ens kan vara ärlig mot konsumenten, då man nu börjar gå ut med “premium” produkter som skall vara kvalitet i sin prisklass. men uppenbart är det viktigare för branschen att åka snålskjuts på denna nya trend och kunna ta ett högre pris för något som egentligen inte borde kosta mer än tidigare.
Konsumenten söker idag produkter, alternativ, till den mat som finns idag med färgämnen, stabiliseringsämnen, smakförstärkare m m. Den yngre generationen konsumenter vill uppleva samma lyx som jag fick som barn. Men för dom är detta inte lyx, utan att äta naturligt kommer framöver att bli lika viktigt som kravodlat, om inte ännu viktigare.
Så om jag skulle köpa en god bit choklad, skulle jag aldrig köpa från dom stora drakarna, utan från dom kända varumärken som alltid har stått för det äkta.
Kanske borde vi ta fram ett märke för företag som producerar produkter utan tillsatser!!!
Jag håller med om allt du säger, P-G. Utom en sak: inte fler märken! Konsumenterna är redan så förvirrade att de inte vet skillnaden mellan alla märken som sitter på varorna.
Du har alldeles rätt. Men hur skall man få konsumenten att försäkra sig om vad som är bra mat? Hur får man igång denna dialag / debatt.