Nu återvänder jag till vår semester i Storbritannien för ett ögonblick.
En produkt som är en riktig storsäljare i Storbritannien är det danska smöret Lurpak från vårt dansk-svenska mejeriföretag Arla. Efter lanseringen av Lurpak Spreadable, som med lite god vilja kan sägas vara en variant av vårt kära svenska Bregott, har försäljningen stigit ytterligare.
Därför inte så konstigt kanske, att vissa tar sig friheten att härma produkten på ett ganska fräckt sätt. Den här debatten har kommit och passerat i Sverige, eftersom kedjorna tagit till sig kritiken och försöker att inte snylta allt för mycket på gamla inarbetade varumärken. Utvecklingen har varit snarlik i Storbritannien, men som bilden visar finns det alltid vissa som är beredda att testa var gränsen går. Underst på bilden syns originalet från Danmark, ovanför syns stormarknadskedjan Morrisons ganska snarlika kopia. Gjord av danskt smör – i Irland. Och såld i Storbritannien.
Morrisons är för övrigt kedjan som alltid haft ett starkt grepp i Skottland och norra England, men som för några år sedan mopsade upp sig rejält och köpte den betydligt större konkurrenten Safeway. Under vår semester, som till större delen utspelade sig i just norra England och Skottland, handlade jag ofta på Morrisons utan att bli särskilt imponerad. Visst, de flesta brittiska supermarkets är bättre än svenska (de säljer ju alkohol och huvudvärkstabletter, i samma butik!), men i jämförelse med Sainsbury’s, Tesco och några till så är Morrisons ganska blekt. Och det dansk-irländska smöret innebar många tappade poäng i min bok.