En onödig produkt. Så skulle jag vilja beskriva det senaste tillskottet i den ständigt växande floran av Tutti Frutti-produkter från Cloetta Fazer. Produkten heter Tutti Frutti +choco, och jag förstår helt enkelt inte vitsen med den. (En liten brasklapp, förresten. Jag har inte lyckats utröna exakt när denna produkt lanserades, men jag har inte sett den förut och det står som synes “Nyhet” uppe i hörnet på förpackningen.)
Jag gillar Tutti Frutti. Det är sött, slisksyrligt mjukt godis. Gott. Att täcka vissa av dessa godsaker med choklad verkar helt onödigt och är snudd på sabotage. De chokladtäckta godisarna tillför ingenting, de känns bara som små aliens – ovälkomna inkräktare i en i övrigt perfekt harmonisk värld av glada färger, sötma och syrlighet.
Varför gör man en sån här produkt? Frågan är befogad, och jag tror mig även veta svaret: Cloetta Fazer har en strategi. Strategin handlar om att allt krut ska satsas på ungefär ett dussin prioriterade varumärken, medan de andra kan få skvalpa med på nåder. De prioriterade varumärkena är storsäljarna, och dessa ska man krama ur så mycket man kan. Därför översvämmas (okej, där överdrev jag lite, men det var för effektens skull) vi nu av olika varianter av Dumle, Kexchoklad, Kina, Marianne, Geisha, Center och några till.
Det är säkerligen en smart strategi, men ibland går det för långt. Choklad-Tutti Frutti är ett utmärkt exempel.
fast Kina-puffar är ju jäkligt gott 🙂
I have noticed you don’t monetize salt.se, don’t waste your
traffic, you can earn extra bucks every month with new monetization method.
This is the best adsense alternative for any type of website (they approve all sites),
for more details simply search in gooogle: murgrabia’s tools