Japp? Näpp

Läser just en artikel i nyhetsbrevet Indikat om chokladbiten Japp. Du kommer väl ihåg den? Frågan är faktiskt inte så obefogad som den låter, för tillverkaren Marabou har slutat göra reklam för Japp och det har lett till att försäljnjngen halverats.

japp_184p.jpgJapp är gott, blir till och med sugen på en just nu.

Varför är då denna ärevördiga produkt (som sålts i Sverige sedan 1947) synbarligen utrotningshotad? Det finns flera förklaringar, en är stenhård konkurrens från den snarlika Mars, som tillverkas av en global godisgigant med samma namn.

En annan förklaring är den rådande trenden inom godisbranschen där bolagen satsar hårt på sina storsäljare, medan de övriga får kajka med bäst de kan. I Marabous fall handlar det till exempel om Daim och de vanliga chokladkakorna. Men också om Marabou Kex, en kexchokladliknande produkt som Marabou propagerar stenhårt för, i ännu ett försök att utmana Cloetta Fazers Kexchoklad om dess plats på tronen  som svenskarnas chokladälskling, alla kategorier.

Personligen tycker jag att Marabou Kex är en trist produkt. Så nästa gång jag står i butiken, kanske jag tar en Japp istället. Det tycker jag att du också ska överväga, åtminstone om du vill att produkten ska finnas kvar. Om inte, kan du göra som du brukar och ta en sån där med röda och gula rutor på.

2 thoughts on “Japp? Näpp”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *