Skrev häromdagen om Coca-Colas lansering av ett par nya drycker under juicemärket Minute Maid. Minute Maid såldes förr på McDonald’s, men är numera utknuffade av Tropicana. Och den övriga café/restaurangmarknaden i Sverige känns nog trång, så nu ska Minute Maid ut i vanliga butiker. Första steget tas med Minute Maid Fruit Plus, ett slags hälsojuicer.
Juicen lanseras i två varianter: En gul (eller orange, kanske) med smak av äpple, apelsin, aprikos och morot samt så kallade prebiotiska fibrer, som ska hålla magen i trim. Den andra är röd (jaja, vinröd kan vi väl säga, kolla själv på bilden ovanför) och innehåller äpple, druva, blåbär och granatäpple samt antioxodanter.
Vad tycker då jag?
Ingen av de två dryckerna är särskilt god. Den röda tycker jag är rätt ok eftersom det finns en mysig blåbärsputte som sticker upp huvudet mitt i allt det andra. Men båda är blaskiga i smaken, vattniga på nåt sätt.
Det smakar inte juice, helt enkelt. Och det är inte juice, bara till 70 procent, och det räcker inte för att få kalla drycken för juice.
Sedan har vi det här med hälsoingredienserna. Jag är generellt sett positiv till den typen av produktutveckling, men det här känns tveksamt. Den gula innehåller två gram kostfiber per 100 gram och den röda innehåller 190 mg anitoxidater. Det är rätt lite, och om de här dryckerna överhuvudtaget ska påverka din hälsa, tror jag du måste dricka kopiösa mängder. Det känns snarare som ingredienserna är ett alibi för att nå ut till konsumenterna.