Britterna höjer ribban

Igår kväll satt jag här och öste galla över de kommersiella budskap som oupphörligen öser över oss, och jag uttrycket min tveksamhet inför all den reklam och produktplacering som våra barn utsätts för.

Nu läser jag att britterna senare i år kommer att införa ett reklamförbud för fet, salt och söt mat – om den vänder sig till personer under 16 år. Ett förbud som kommer att påverka TV3 och Kanal5, som sänder från Storbritannien för att komma runt svenska reklamregler.

16 år! Där tog de i ordentligt. Men kanske är det ändå klokt, på så sätt kanske man får en ordentlig effekt, samtidigt som man kan undvika många jobbiga gränsdragningsdiskussioner. Tidigare har jag nog förespråkat att industrin ska få klara av den här frågan, men jag börjar faktiskt tvivla på att det är en fungerande väg.

Dela:
  • Print
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • Diigo
  • email
  • LinkedIn

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *