Du som läser den här bloggen regelbundet vet att en sak jag retar mig på är överdoseringen av märken på produkterna i våra butiker. Det är sigill, krav, svanar, falkar, blommor, stjärnor och gud vet allt. Många konsumenter vet inte vad märkena står för, och orkar ännu mindre att ta reda på det.
Men det finns märken som är bra. Till exempel Systembolagets små symboler som förklarar hur vinet smakar, och vilken typ av mat det passar till.
Och nu följer Ostfrämjandet upp med en liknande märkning: Smakstyrka.
Jag gör vågen.
Det här är en fullkomligt självklar form av konsumentupplysning som ger en konkurrenfödel och säkerligen kan appliceras på många andra produktkategorier. Vin- och ostfolket är först men jag hoppas många andra följer efter, så att folket vågar testa lite nya produkter.
Jag håller med dig. Symbolerna fyller snart hela förpackningarna. Undrar hur mycket pengar alla dessa symbol-kreatörer tjänar egentligen? KRAV-märket kostar ju skjortan i alla fall.
Däremot gillar jag sådana här symboler, som förklarar på ett ungefär hur det smakar.