Dyr glass – men dubbelt god

Hustrun har blivit en riktig spanare, och när hon är i affären har hon numera radarn på för att hitta kul grejer att skriva om här på bloggen. Idag kom hon hem med tre burkar Ben & Jerry’s-glass, något hon aldrig sett förut.

ben_jerry.jpgGissa om hon blev besviken när jag berättade att glassen funnits i Sverige sedan 2004? För att inte tala om när hon tittade på kvittot: 44,90. Per burk. Det var glass för 135 spänn!

Jag tröstade henne med att Ben & Jerry’s glass inte bara är god, den gör gott också. Och för de av Salts läsare som inte känner till den underbara historien om de lata men snälla hippiemiljonärerna Ben & Jerry (de är lite av mina idoler, faktiskt) och deras dubbelt goda glass, så kommer här ett destillat. Det här kan jag skriva länge om, så du får klicka här för hela historien:Historien om Ben & Jerry’s började med en idrottsdag i skolan. Ben Cohen och Jerry Greenfield var inte så sportintresserade utan höll sig undan så gott det gick, tog det lugnt och slappade. Där lades grunden till deras vänskap, och när de två hippiesarna blev äldre fann de ett gemensamt intresse i matlagning. De tog en korrespondenskurs i glasstillverkning som kostade fem dollar, och 1978 startade de glassbar i en nedlagd bensinmack.

Ben & Jerry gjorde glass som ingen annan. Bara färsk mjölk och grädde från bönderna i trakten, och alla möjliga konstiga ingredienser och oväntade smakkombinationer. Kunderna strömmade till och snart bönade de och bad om att kunna få köpa glassen i pints, så att de kunde njuta den hemma också.

Resten är, skulle man kunna säga, historia. 2000 sålde Ben & Jerry sitt bolag till den globala supergiganten Unilever och idag finns glassen i många länder, däribland Sverige.
pic_dethararvi_press_chocolate_fudge_brownie_brownie.gifMen det finns något som gör Ben & Jerry’s till ett annorlunda företag. De två fabrikörerna lämnade inte sina hippie-ideal utan tog dem med sig in i styrelserummet. Något som man för övrigt också hade som villkor när bolaget såldes till Unilever: Företagets sociala ansvar skulle leva vidare som tidigare.

Som exempel på det sociala ansvaret kan man nämna glassen Chocolate Fudge Brownie, vars viktigaste ingrediens är brownies från Greyston Bakery i New York, ett bageri som drivs av före detta hemlösa.

Eller The Ben & Jerry Foundation, en stiftelse som skänker 7,5 procent av sin avkastning varje år till välgörande ändamål.
Eller projektet “Cool your Jets” som stödjer utvecklingen av förnyelsebar energi.

Listan kan göras lång, men de här exemplen räcker för att du ska förstå varför Ben och Jerry är mina förebilder som företagare. De har visat att företagande inte behöver vara liktydigt med girighet, utan kan vara en kraft som förbättrar den värld vi lever i. En verklig inspiration, helt enkelt.

Och så gör de ju fruktansvärt god glass, i dubbel bemärkelse. Det kan ju vara värt att betala några kronor extra om de går till ett gott mellan… – förlåt, ändamål menar jag.

Dela:
  • Print
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • Diigo
  • email
  • LinkedIn

4 thoughts on “Dyr glass – men dubbelt god”

  1. Jag vill även ge en eloge till Ben & Jerrys för deras sommarkampanj i somras. Man fick en kul av den goda glassen och fick samtidigt skänka 5 kr till något gott ändamål som företaget valt ut. Det fanns två välgörenhetsmål, 4H gård eller “kompis på stan” (om jag minns rätt). Det var perfekt. God glass samtidigt som jag fick känna att jag gjorde en god gärning.
    Mer sådana kampanjer!!

  2. Great work! This is the kind of info that are supposed to be shared around the web. Shame on the seek engines for now not positioning this publish higher! Come on over and visit my web site . Thanks =)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *