Stängda fönster ger långt mellan nyheterna

Tycker du att det börjar bli lite långt mellan produktnyheterna här på bloggen? Det finns faktiskt en förklaring – det handlar inte bara om att jag har mycket annat att göra och knappt hinner till affären. 🙂

Flödet av nya produkter till svenska butiker styrs nämligen av ett system med så kallade lanseringsfönster. De stora kedjorna i svensk dagligvaruhandel följer i princip detta system slaviskt, och det innebär att leverantörerna endast får lansera nya produkter under vissa perioder. Det är dessa perioder som kallas lanseringsfönster. Generellt sett kan man säga att det finns tre-fyra lanseringsfönster per varukategori.

Eftersom vissa kategorier, som till exempel mejeri, är väldigt nyhetsintensiva, kommer det mycket nyheter under deras lanseringsfönster. Andra kategorier är lugnare, och därför är nyhetsflödet lite ojämnt.

Under nästa år kan det bli ännu mer påtagligt. Nu finns det nämligen ett förslag om att skära ned antalet lanseringsfönster. Dessutom föreslås juni månad bli helt fri från nylanseringar.

Så då får väl jag ta semester…

One thought on “Stängda fönster ger långt mellan nyheterna”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *