Häromdagen trillade Coops medlemstidning Mersmak ned i brevlådan, tillsammans med ett sånt där kontobesked, diverse rabattkuponger och andra lösa papper.
Coop kör ett tema just nu. Det har du nog märkt om du sett deras reklam på TV (pizzan i soffan eller de tre tuffa varmkorvarna som står ute på gården). Man vill uppmuntra barn att äta bättre. Kör hårt, säger jag.
Men när jag bläddrar genom Mersmaksbibban får jag en smärre blodstörtning. På mitt kontobesked läser jag först en liten moralkaka om barnens matvanor, författad av Coop MedMeras marknadschef Lena Grönwall, varpå mitt öga fortsätter ned på sidan till en rabattkupong som ger 10 kr rabatt vid köp av två förpackningar Coop barnflingor. Begreppet barnflingor definieras inte närmare, men bilden på kupongen föreställer Frosted flakes och Choco spooks. Och en koll i Coops lista över egna märkesvaror i kategorin torra varor, bakning och flingor, uppvisar inga andra produkter som kan passa på beskrivningen.
Jag förespråkar visserligen att individen själv ska få välja sina matvaror. Men det här luktar hjärnsläpp lång väg.