Louise är på hugget igen

Konsumentföreningen Stockholms chef för konsumentfrågor, Louise Ungerth, är på hugget igen. Hon är ettrig som en terrier, och nu har hon slagit tänderna i benet på handeln och tillverkarna av olika frukostprodukter.

Hon har varit dem i hasorna länge, och när Louise fått blodvittring, släpper hon inte taget. Det tycker jag är en hedervärd egenskap, och arbetet ger faktiskt vissa resultat.

Nu är Louise och KfS på banan igen med en ny granskning av ett av de objekt man älskar att hata: frukostflingorna. Fortfarande för sött, fett och salt, menar föreningen och pekar särskilt ut tre företag: Nestlé, vars flingor innebär risk för allergener; Göteborgs Kex, som skriver “Fullkorn” på en produkt med endast 12 procent fullkorn samt Ica, som fortfarande inte plockat bort sina Honungspuffar ur sortimentet, trots att man lovat att göra det.

Men man ger också beröm, till Quaker som lanserat osötade Kalaspuffar. En produkt som marknaden tog emot med en närmast fientlig reaktion. I Danmark är produkten redan borta ur sortimentet. Och med tanke på att Quaker numera sålt varumärket Kalaspuffar till brittiska godisföretaget Big Bear, så lär de osötade puffarna inte bli långlivade här i Sverige heller. Såvida de inte skulle sälja över förväntan, vilket jag inte förväntar mig
Ledsen, Louise. När kunden själv får välja, så måste det smaka gott. Osötade kalaspuffar är en tulipanaros som aldrig kommer att överleva i den verkliga världen. Men ge inte upp – det finns många väderkvarnar kvar!

Dela:
  • Print
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • Diigo
  • email
  • LinkedIn

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *