Dole-igt med Dole-d reklam

Sitter i Lilla Larssons rum och läser en bok när resten av familjen ropar. Ett inslag i Lilla Aktuellt angår mig väldigt mycket, menar Hustrun, Magic och Legolas.

Och visst är det så. För Lilla Aktuellt avslöjar att fruktjätten Dole klivit över en viktig etisk gräns genom en ganska kontroversiell produktplacering: I barnfilmen Nicke Nyfiken (eller Curious George, som han heter på engelska) hamnar den busiga apan Nicke i en truck i ett bananlager. Sekvensen slutar med att Nicke backar ned ett gäng lådor, alla med Doles logotype på, varefter han äter så många bananer han orkar. Filmsekvensen kan du se här.

Det är verkligen bedrövligt att våra barn, som helt saknar mediala försvarsmekanismer, ska tvångsmatas med den här typen av smygreklam. Det suger fett, helt enkelt.

Som tur är tycker Konsumentverket precis som jag, och kanske finns det en chans att vi kan freda barnens hjärnor ett litet tag till.

Dela:
  • Print
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • Diigo
  • email
  • LinkedIn

One thought on “Dole-igt med Dole-d reklam”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *